Wartburg 1.3
Čtyřtaktní Wartburg 1.3:
V této fázi zasáhl západoněmecký Volkswagen nabídkou, aby NDR vyráběla motory VW pro Golf a Polo. Dodávkami pro VW by splácela licenční poplatky. Něco jako offsetové programy. Nabídka, objektivně, nebyla špatná, a vláda NDR na ní, bez konzultace s AWE Eisenach, přistoupila. Technicky zajímavý tříválec OHC Wartburg se tak nedočkal realizace a pro majitele vozů skončila i očekávaná možnost výměny motoru Wartburga 353 za čtyřtaktní. Zato mnozí majitelé VW Golf mají ve svém "západním" voze motor z NDR, aniž to vědí. Na této bázi vznikla verze Wartburgu 1.3 s motorem podél, s využitím původní (technicky perfektní) převodovky, a s minimálními náklady. Vůz musel být dopředu prodloužen, a výsledek, t.zv. "Wartburg s dlouhým čumákem", se krutě nelíbil. Do série šla verze s motorem VW 1.3 litru napříč, a s převodovkou koncepce Trabant. Investiční náklady nebyly o nic nižší, než ty, kvůli kterým byly předchozí projekty šmahem zakazovány. Pravda, zůstaly ty offsety.
Johanes Marelen
Náhledy fotografií ze složky Wartburg 1.3